In diesem Band begibt sich die Autorin anhand des Konzepts einer anarchischen Organisation filmischer Räume - ein Arbeitsprinzip, das durch die Destabilisierung überkommener Strukturen des Kinos ein neues Denken bilden soll - auf die Reise zu einem imaginären politischen Tropus für das Kino der Gegenwart.
ROSA BARBA (*1972, Agrigent, Italien) ist eine viel beachtete filmisch arbeitende Künstlerin. Sie wurde vielfach ausgezeichnet, u. a. mit dem renommierten Calder Prize. Ihr Werk wurde unter anderem im Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid, der Schirn Kunsthalle, Frankfurt und dem MIT List Visual Arts Center, Cambridge, MA ausgestellt.
Inhaltsverzeichnis
Cover
Title
Colophon
Table of contents
Introduction
Chapter 1: Speculation on Astronomy and Cinema
Overexposure
Henrietta Swan Leavitt: The "Cinematic" Discovery of Cepheids The Flicker of the Stars A Digression
The Color Out of Space, 2015
On Darkness Cinematic and Telescopic Observations
White Museum (2010 ): Reordering Cinematic Space
Instruments In and Out
Chapter 2: The Immaterial Medium that Articulates Space: The Camera as a Drawing Instrument
Camera-as-Instrument Drawings
Drawing to Trace the Physicality of Time
Expanded Spatial Multiplicity / La Durée / Internal Thought / Accessing Memory
Landscape as Document
Flicker and Algorithm
Landscape as Ruins
History Is Like a Sculpture: Islands as Monuments of Transformation
Chapter 3: Collective Performance as Embarkation: Activating the Subconscious
Flicker as Leap
Involuntary Memory
Non-actors as Documents
Fact and Fiction in the Public
Chapter 4: Materiality and Machine: Looping and Fragmenting to Create a New Auditorium
The New Machine
The Autonomy of the Material
What do I mean by the activity of "play"?
Hyperspace Referring to Another Hyperspace A New Auditorium
Conclusion
Bibliography
Works